Hur många tomatplantor har du planterat om idag?

Efter förra årets experimenterande med vinterodling inomhus (som gick lite sisådär) så hade jag tänkt att i år ska jag inte odla så mycket innan januari då det är dags att börja så fröer inför sommaren.

Men när jag skulle ta frön från mina sista busktomater av sorten "Vilma" som jag låtit sitta kvar på busken och bli väldigt övermogna, så tänkte jag att jag ska prova att jäsa fröna i lite vatten för att få dom helt rena. Jag har sett detta på TV och läst om det på bloggar. Vanligtvis så gnuggar jag bara fröna mellan två ark hushållspapper och lägger sedan fröna på tork på ett nytt hushållspapper. Så jag tömde ca 4 tomater på frön (ca 100 frön) i ett glas och hällde på lite vatten och lät stå. Efter några dagar så började vattnet se äckligt ut och det hade blivit en mögelfläck på ytan, så jag bytte vatten och lät glaset stå några dagar till. När jag sedan tittade till fröna så hade jag glaset fullt med tomat-groddar. Ojdå, hann jag tänka tills jag kom på att jag gjort precis som när man vill grodda tex bönor!

Nu kunde jag ju inte spara dessa frön som utsäde till nästa år utan bestämde mig för att lägga alla groddarna i en större kruka med jord. Kort därefter så tittade Vilma efter Vilma upp ur jorden och resultatet blev en skog av Vilma!

Vilma skogen!
Så jag bestämde mig för att jag ska nog odla lite inomhus i vinter ändå. Jag skulle ju ändå så Vilma i januari, så jag kan ju se det som ett redan utfört jobb, gjort redan i oktober...!

Plantorna i Vilma-skogen hade det nu lite trångt så ikväll har jag planterat om de 40 största plantorna i egna krukor. De ca 60 mindre plantorna får hamna i komposten, 40st Vilma fyller mer än väl behovet av busktomater under vintern som jag inte visst att jag hade.

40 fina plantor i varsin kruka.
Ett annat projekt som jag tänkt prova i vinter är att övervintra några sticklingar av Kapkrusbär som är en Physalis. De plantor jag haft under säsongen hade rotsystem som hade krävt en balja för att kunna ta in och övervintra, så jag tog 12 sticklingar då jag rensade bort en frisk planta ur odlingstunneln. Dessa sticklingar stod sedan ute under flera nätter med minus grader (jag glömde bort dem) men till slut fick de komma in och nu har jag rensat bort de som inte klarat kylan.
Alla 12 sticklingarna Kapkrusbär som sattes i kruka.
De sticklingar av kapkrusbär som jag hoppas kunna övervintra.
När jag nu ändå hade bestämt mig för att odlingarna inomhus i vinter blir av den mer omfattande sorten så passade jag på att så ett tråg med ärtskott.
Ärtskott!
Så här ser min vinterodling inomhus ut just nu, men risken är ganska stor att den utökas ytterligare. Bara här om dagen läste jag på Impectas hemsida om tips på fröer att odla inomhus, och många av dem råkar jag redan ha hemma, så det är väl bara att köra på!
Min plats för vinterodling just nu. Jag kan ju få plats med mycket mer!

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!