Min första varmbänk!

Nu har jag gjort mitt livs första varmbänk!

Jag började med att snickra en stor låda av plankor som jag hade hemma. Måtten är 120 cm lång, 80 cm bred och ca 55 cm djup.Jag har skivor av kanalplast som lock och lådan är konstruerad så att locken ligger med en lutning för att få in mycket ljus samt att regn och snö lättare kan rinna av.

Det finns hästgårdar i min närhet och jag har hämtat gödsel från två gårdar. Från en gården var gödseln blandad med halm och inte helt färsk och från den andra ren hästskit som var superfärsk. Jag har en höbal här hemma som jag varvat med i varmbänken.

Jag har vattnat massan rikligt med varmaste vattnet jag kan få i kranen samt isolerat lådan med liggunderlag, kartong och tidningspapper. Ovanpå ligger locket (som är i två bitar) av kanalplast samt ovanpå det ligger fyra trasmattor.



Temperaturen började ganska lågt eftersom en del av materialet varit fryst, men med hjälp av en till två kannor varmvatten om dagen i ca en vecka så stabiliserade sig temperaturen i mitten av varmbänken på 35 grader. Jag förstod att man kanske skulle gå ut och kolla temperaturen emellanåt, men det har nästan blivit som en drog att hoppa i stövlarna och smita ut på tomten och se om temperaturen rört på sig eller inte! Jag lyckades inte få den så där jättevarm som man hör om, men bestämde att det får räcka för att börja så och plantera.

Då jag inte hade planerat att göra en varmbänk i höstas så hade jag inte köpt jordsäckar till detta. I affären så här års så är utbudet lite skralt. Jag lyckades få tag i naturgödsel och balkongjord. Så en säck naturgödsel närmast hästgödseln och sen två säckar balkongjord ovanpå det.

Gödseln är täckt med jord och genomvattnad dagen innan plantering och sådd


Idag är det dags att så och plantera! Jag har försått en pluggbox med kål och sallats plantor som jag hoppas ska uppskatta att få lite mer plats om rötterna nu!


Jag har även roat mig med att rita upp en odlingsplan, nästan en målbild för varmbänken, som jag ska ha som karta nu när det är dags att så!


Planteringen skiljer sig lite från skissen, då jag hade några plantor Pak Choi "Green fortune", samt kom på att jag ville ha en rad salladslök också. Men annars så stämmer skissen ganska bra!
Utöver locken i kanalplast så har jag spänt en fiberduk till pallkrage som har gummiband runt om över lådan och sen lagt på locken.

Pluggbox med kål och sallad, tråg med basilika och portlak redo att planteras i varmbänken.

Frön utströdda mellan raderna av plantor.

Nu är fröna täckta och varmbänken är klar, de två termometrarna i sidorna visar ca 7 grader. Jag hoppas solen hjälper till att hålla temperaturen på ytan den närmaste tiden.

Nu är arbetet klart! Nu återstår bara att hålla tummarna att värmen räcker, vattna och förhoppningsvis kunna skörda i början av april!

Termometern visar temperaturen mitt i gödselhögen, har hållit stabila 35-36 grader i två dygn nu!


/Mia

Kommentarer

  1. Jag gillar kartan. Dessutom: Om du lyckas bra med denna bänk så kanske jag också vill ha tidiga grönsaker nästa år, så fortsätt vara min närmsta förebild, tack.

    SvaraRadera
  2. The description guide of Kanalplast might be in your hand, but what about its applicability. There are endless usages of this material, but if you are unable to buy them, then it is a sheer waste. Norhage will serve you with varied qualities of Kanalplast and at the best price that you have ever imagined. It is made of PVC and is known to cover up the areas with the best support. To know more, connect with us directly through our website #Norhage.

    Drivhus | Drivhus Til Salgs | Terrasse Tak | Polykarbonat | Polykarbonat Platter | Kanalplast | Drivhus Plast | Drivhus I Tre | PVC Gardin


    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk