Målbilden för 2018

Nu är det dags att formulera målbilden för 2018-års odling. 

2017 har känts som ett utvecklings år i trädgården. Jag har utökat med många nya odlingsytor,  införskaffat en odlingstunnel och börjat lära känna min tomt mer ingående.  Målsättningen för 2017 lät jag vara sådär härligt diffus med förhoppningen om att odlandet av grönsaker skulle göra skillnad i våra grönsaksinköp. Vilket den absolut gjorde under ett antal månader men i år är det dags att sätta en tydligare målsättning som blir en utmaning för mig.


Målet för 2018 är att min familj ska vara självförsörjande på grönsaker mellan 1 juni och 31 december. Sju månader med endast grönsaker från den egna trädgården.


Även detta år kommer undantaget ketchup att finnas, då sonen på 4 år gillar ketchup och jag idag inte har något recept på likvärdig ketchup som i affären. Det blir helt enkelt enklare för oss att låta "köpe-ketchupen" vara en joker i köket hela året.

För att skapa möjligheten att klara detta mål kommer jag :
  • Anlägga varmbänk i mars
  • Köpa 10 kilo sättpotatis (förra året köptes 4 kilo)
  • Vinterså mycket snabbväxande grönsaker så som sommarmorot, spenat m.m. 
  • Övervintrade plantor av sallat och spenat finns i växthuset och i odlingstunneln (jag hoppas några har överlevt och kan ge tidig skörd!) 
  • Kruktomaten Vilma såddes i oktober,  paprika i december och gurka i februari till fönsterodling 
  • Jag har laddat fröförrådet med beställningar från flera fröfirmor för att hela tiden kunna så nytt och sätta ut där det finns plats i odlingsbäddarna
Pluggbox fylld med kål och sallatsplantor att plantera ut i varmbänken (om den lyckas!)

Kruktomaten Vilma, nu kommer det nya tomater och blommor varje dag på mina 12 plantor som står i fönstren!


Jag håller även på att utöka med ännu fler odlingsytor, samt att jag kommer att odla längs en husvägg i stora krukor.

Efter den 31 december kommer jag kunna konstatera om målet gick att uppfylla eller ej under 2018. Det blir en stor utmaning för mig som aldrig odlat den mängden grönsaker tidigare, samt att jag behöver lösa förvaringsproblematiken i slutet av året. Men spännande och roligt ska det bli!

/Mia

Kommentarer

  1. Trevlig blogg! Är inne på samma bana som du så kul att bli lite sporrad av andra också!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!