Summering av odlingsåret 2017

Nu när vi anlänt till årets sista dag tänkte jag berätta lite om hur olika odlingsprojekt har gått under året.


Fönsterodling under våren


I januari sådde jag kruktomaten Vilma och i februari äppelgurkan Lemon, för att kunna skörda tomater och gurkor i köksfönstret innan säsongen ens börjat ute. Det blev en jättebra skörd i maj med ca 20 tomater per planta och ca 10 mindre äppelgurkor. I fönstret stod fyra tomatplantor och två gurkplantor. När jag hade skördat klart i fönstret planterade jag ut tomatplantorna i stora baljor på den inglasade altanen och de gav en ytterligare och ännu större skörd. Vilma är min favorit bland små busktomater, den är så pålitlig! Som jag visat i ett annat inlägg så är nästa års fönstertomater redan på gång!


Vintersådda morötter

Längst till höger syns morotsblasten, alldeles för lite morötter i pallkragen!

Då detta var det första året jag provade att så grönsaker utomhus under vintern, så började jag smått. I den pallkrage som jag byggde ett lock till sådde jag två korta rader med sommarmorot eftersom jag vill prova många sorters grönsaker i min pallkrage. Dessa morötter var färdiga att skördas i maj och de var de finaste och godaste morötter jag någonsin ätit. Vi unnade oss ett par tre stycken till middagarna, men de tog snabbt slut... Jag ångrade mig bittert en stund att jag inte sådde hela pallkragen med morötter, men sen kom jag på att jag ju kan göra det nästa år! Redan nu finns 4000 sommarmorots-fröer inhandlade, så under 2018 ska jag mumsa morötter under försommaren!


Odlingstunneln
Odlingsbäddarna grävda innan tunneln satts fast i marken
Tunneln klar!
Sensommar i tunneln, prunkande var ordet!

Att skaffa en odlingstunneln av ett billigare slag under våren, istället för att vänta flera säsonger för att kunna köpa en dyrare, var det smartaste jag kunde ha gjort. Jag har haft så roligt i min tunnel, och har det fortfarande då det är aktivitet där också nu mitt i vintern! Att kunna odla på en stor skyddad yta där både jag och plantorna får plats att vara är fantastiskt! Min odlingstunnel är på 13,5 kvadratmeter och det är stor skillnad mot mitt tidigare växthus på 5 kvadratmeter. Det har växt bra i tunneln trots den kalla sommaren. Nu arbetar jag vidare med att förbättra jorden med bokashikompost, så att nästa års grönsaker blir nöjda och glada. Just nu innehåller tunneln sallats och spenat- plantor som ska övervintra, samt vintersallat och bärbuskar. Inför vintern har jag förstärkt taket med bambupinnar och grenar, samt täckt hela tunneln med en vitarmerad genomskinlig presenning. Jag sopar av snö som lägger sig på taket och hoppas att tunneln överlever till våren.


Tjyvskörda potatis
Potatis som ligger och bildar rötter och blast i vårsolen.

Något jag snabbt insåg under säsongen var att man får ut mycket mer potatis per planta om man tjyvskördar istället för att gräva upp hela plantan. Tjyvskörda innebär att man krafsar i jorden runt potatisplantan och tar de lagom stora potatisar man hittar och sedan kan de små potatisarna växa på sig tills nästa gång man vill skörda!


Kålen


Jag har aldrig odlat kål i någon större utsträckning tidigare, men ville prova många sorter i mitt nya kålland på 4 x 1 meter. Jag sådde först frön inne som blev rangliga och ömtåliga. Sedan gjorde jag en ny sådd som vintersådd i växthuset och då blev det fina plantor i massor! Jag planterade ut så mycket det bara gick och det blev tätt mellan plantorna. Det växte på fint och jag tänkte att jag skördar och gallrar samtidigt senare. Dock kom först löss och sedan både kålmal och kålfjäril, så vi var många som ville ha kål i år. De sorter jag fick bäst skörd från var svartkål, grönkål, kålrot, kålrabbi och grön brysselkål. Till nästa år ska jag investera i mer nät så inte larverna kommer och vattna lite mer så att inte lössen kommer. Den kål jag fick smaka gav verkligen mersmak och den hemodlade brysselkålen omvände flertalet familjemedlemmar till att tycka att brysselkål är sött och gott!


Vitlöken
Det skyddade vitlökslandet
3 sortnamn på vitlök
3 sortnamn på vitlök

Förra hösten hann jag inte med att köpa sättvitlök, så jag köpte sättvitlök av okänd sort på Plantagen i våras och satte så fort jag fick ner dem i jorden. Dessa blev som solovitlökar eftersom de inte klyftade sig, men var milda och fina och har hållit bra förvarade i rumstemperatur. De sista användes i maten till nyårsmenyn idag och var lika goda nu som nyskördade!

I födelsedagspresent i augusti fick jag en stor laddning sättvitlök från min svärmor. Vitlöken kom från Vitlöksklubben och är sex olika ryska sorter. I ett land på 4 x 1 meter satte jag i oktober ca 150 vitlöksklyftor. Jag beredde jorden med gräsklipp och lite aska och satte klyftorna på ca 8 cm djup. För att skydda från djur så lade jag kompostgaller över ytan. Inga klyftor har grott över jordytan än så jag hoppas att de mår bra och kommer gro fint till våren.


Nu så går jag in i 2018 full av idéer och inspiration till mina odlingar. Många sådder är redan påbörjade och fröinköp är gjorda. Det härliga är att man aldrig kommer bli klar med sin trädgård, vilket gör att det alltid finns något projekt att pyssla med och det är min avkoppling och mitt sätt att hämta energi. Odling är den bästa terapi jag vet och 2018 ska odlingen nå nya höjder!

Tack för i år!
/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!