Skörden: Hur gick det 2017?

Nu är 2017 slut och det är dags att berätta hur det går med skördandet.  Har det blivit någon mat?

Ja, det har det! Men den ovanligt kalla sommaren har gjort att det mesta blivit sent och vissa saker givit sämre skörd än väntat.

Buffé av grönsaksrätter från trädgården och skramlade ägg, mums! 

Vi slutade köpa tomater och tomatrelaterade produkter 1 augusti,  och vi slutade köpa grönsaker helt i mitten av augusti!  

Tomater 

Då jag har odlat väldigt många sorters tomater och många plantor så tycker jag att det är intressant att undersöka hur länge vi kan vara självförsörjande på tomater och tomatrelaterade produkter.  Det finns dock ett undantag och det är ketchup då sonen på 4 år gärna vill ha ketchup till det mesta och jag har inte påbörjat framställningen av egen ketchup än (en sak i taget!). Jag har odlat bifftomater, vanliga tomater,  körsbärstomater och vindruvstomater. Även två lagringsdugliga sorter, Ponderosa och Principe Borghese.  

För att klara utmaningen så länge som möjligt så har jag tillagat många omgångar "snålröra" (recept i Skillnadens skörd av Sara Bäckmo)  och andra tomatröror för att kunna stoppa i frysen och använda istället för krossade tomater och tomatsås. Samt att jag lagt gröna tomater på brickor i ett mörkt och svalt rum i källaren så att de ska mogna långsamt för att kunna ätas färska länge eller användas i mat!

Sen i slutet av januari så finns endast någon enstaka påse snålröra kvar i frysen samt en skål med "färska" tomater som inte ser så saftiga ut som man kunde önska. De första tomaterna som köptes i butik var körsbärstomater till julafton.  Sen dess har vi även handlat krossade tomater då vi vill spara på de sista av snålrörorna till speciella tillfällen. Men att ha varit självförsörjande på tomater i nästan 5 månader känns som en bra start! Lärdomen att ta med till 2018-års säsong är att göra massor med snålröra för det slår alla krossade tomater med hästlängder, samt frysa färska tomater att kunna ha i matlagningen.  


Övriga grönsaker 

När det gäller övriga grönsaker så har tiden vi klarat oss utan att handla i butik varierat mycket.

Fin fina betor av olika slag!

Potatisen var slut redan i oktober och den hade tagit slut snabbare än så om vi hade ätit potatis så ofta som vi önskat. Planen för kommande säsong är att odla drygt tre gånger så mycket potatis. Egen odlad potatis är ju så gott!

Den gula löken blev det inget med, så det är den enda grönsak vi har behövt köpa hela tiden.  Vi har dock försökt byta ut löken med vitlök, salladslök m.m men vi har inte haft så mycket av de andra sorterna heller. Så självhushållandet på lök kan verkligen förbättras!

Kål i olika former har varit mycket givande att ha trädgården.  Det massiva lus-angreppet på broccolin gjorde att det inte blev så stor skörd av buketter, men blad och stjälkar har använts. Svartkål och grönkål har vi inte ätit speciellt mycket av tidigare,  men oj vad smaskigt det är! Fräst till fisk, som chips eller i pastan. Bladkål blir det mer av! Egenodlad kålrot är så söt att den är nästan godast att äta rå. Kålrabbi har varit bra då den inte blir så påverkad av skadedjursangrepp. Brysselkålen blev en riktig hit under julen, så söta och inte alls beska som de man köper är! Nu finns endast lite rester kvar i trädgården,  rådjuren har smakat lite de med. 

Gurkorna gav dåligt, de färska var slut redan i september, men jag gjorde en stor burk saltgurka enligt boken Skillnadens skörd av Sara Bäckmo och den är väldigt god i olika kalla röror.


Morötterna tog slut i januari. Höstmorötterna drabbades av ohyra så det blev inte så stora, så jag ska ladda odlingslandet med bokashikompost innan jag sår de senare morötterna i år.


Nu funderar jag på hur årets målsättning ska se ut, 2017 har känts som ett provår och nu är jag redo för ett förutbestämt mål. Jag återkommer snart om detta! 

/Mia 

Kommentarer

  1. Du får sätta mer vinterpotatis 2018 då så ni klarar er längre detta år än "bara" till oktober!? Lagrar man på bra kan den vara till mars/april!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!