Sparrisplantorna

I inlägget "Sparris!!!" så berättar jag om hur jag dragit upp sparrisplantor av sorten Mary Washington från frön. Dessa små plantor från pluggbrättet planterades i ett stort tråg med planteringsjord och gödsel i våras. Planen var att plantera om dessa senare till varsin egen kruka under sommaren,  men det blev helt enkelt inte av.

Plantorna skjuter hela tiden upp nya tunna sparrisar som växer till små plymer och sen visnar och torkar. I början av september var det äntligen dags för dessa plantor att få ordentlig plats till sina rötter då det var dags att plantera ut dem på friland!

Sparrisplantorna i tråget innan rensning.

Sparrisplantorna i tråget efter rensning!

Jag har under hela säsongen funderat på hur jag ska göra för att ge sparrisplantorna en bra jord att stå i.  Platsen där de ska stå består av genomgrävd lerjord med en del organiskt material i. Jorden är dock fortfarande väldigt tung av lera och som jag har förstått så vill sparris ha en lätt sandjord,  dvs tvärtemot det jag har. En väns mamma odlar sin sparris i gräsklipp och det verkar fungera bra. Så efter mycket funderande på införskaffning av sand och andra större åtgärder så landade jag i denna taktik för det nya sparrislandet:

Ett par veckor innan utplanteringen så grävde jag ner två hinkar bokashikompost där landet ska vara. Vid utplanteringen började jag med att lägga på ett tjockt lager gräsklipp och sedan strödde jag ut en påse naturgödsel (köpepåse) ovanpå gräset. Sedan grepade jag runt detta med det översta lagret lerjord i bädden.  Detta gav en fluffig blandning som ändå innehåller lera vilket är bra för behållandet av fukt. I denna nya jord så gjorde jag två stora rännor som jag fyllde med planteringsjord (köpepåse) och där planterade jag sparrisplantorna!
Ett lager gräsklipp.

En påse naturgödsel.

Blandat med hjälp av en grep!

Två rännor med planteringsjord.

Jag har planterat plantorna mycket tätare än rekommenderat, för jag tänker att några stryker säkert med i vinter samt att jag kan gallra bort honplantorna om några år om jag så önskar. Tydligen så ger hanplantor bäst skörd!
Radavståndet är ca 20 cm.

Plantorna står med ca 10 cm avstånd.

Innan vintern kommer jag bädda in plantorna i hö, så de får bästa förutsättningarna att klara vintern!

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!