Ny odlingsplats klar - Odlingstunnel!

Jag har länge känt att mina odlingsplatser för de värmekrävande grönsakerna varit mycket begränsad. Mitt växthus rymmer ca 9 plantor och den inglasade altanen på framsidan rymmer ca 10 plantor (vi vill kunna sitta där också!).

När jag räknade ihop antal sorters tomater, gurka och kapkrusbär som jag planerar att odla så gick det inte ihop med ytan. Uträkningen landade på 13 sorters tomater, 6 sorters gurka och en sort kapkrusbär. Många sorter framför allt tomater vill jag ha många plantor av för att kunna skörda mycket och lagra.

Så jag beställde en odlingstunnel av billigaste modell med metallstomme och grönarmerad plast. Den är 3 x 4,5 meter i yta och 2 meter vid högsta punkt. Den kostade totalt 1500:- inkl. frakt.

Stommen var väldigt enkel att bygga ihop tog ca 1 timme tillsammans med en vän. Sedan har vi fäst stommen i marken med stormskruv. Sedan har plasten dragits på och det gick väldigt fort, formpassningen av plasten var perfekt. För att förankra ytterligare så har den överskjutande plasten grävts ner i marken.

Starten av de nya odlingsbäddarna
När stommen var ihopskruvad och ställd på sin tänkta plats så markerades odlingsbäddarna ut och jag började gräva. Bäddarna är en meter breda och gången i mitten är ca 80cm. Jag har grävt ca 15 cm djupt och rensat ur all jord ur gräs och mossa för att kunna använda den överst i bädden. Då det tidigare stått träd i närheten så var det även en hel del rötter att gräva/hugga bort.

Diket som grävts ur har sedan fyllts med ett lager löv och sedan ett lager hästgödsel innan den rensade jorden lagts tillbaka.
Lagret av löv täckt med hästgödsel
För att få ett ännu tjockare lager jord att sätta plantor och frön i så har jag lagt ett lager planteringsjord (från påse) överst. Platserna för de värmekrävande växterna har markerats med stenar, det blir 21 plantor i odlingstunneln!

Ytan som blir ledig mot gången har idag börjat användas med hjälp av plantor av sallat (Little Gem och Rouge d'Hiver) samt Pak Choi och Broccoli. Längs kanten av mittgången har det såtts krasse av två sorter i hopp om att locka in pollinerande insekter och för att det är vackert! Det blev Slingerkrasse "Mix" och Buskblomsterkrasse "Juwel Mix", vartannat frö med ca 20 cm avstånd. Jag sådde även två korta rader rädisa "French Breakfast 2".




Gången har täckts med en markduk och sedan några påsar täckbark.

Nästa gång jag tänker rapportera från odlingstunneln är när tomaterna är utplanterade (planen är i kristihimmel-helgen om väderleken tillåter).

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!