Snabbväxande värmeälskande grönsaker sås i maj

Nu har den stora sådden av gurka, squash, pumpa och majs blivit gjord.

Det väldigt ostadiga aprilvädret som verkar hänga kvar en bit in i maj hoppas jag snart ska vara över så jag kan plantera ut mina plantor där de ska växa i rimlig tid.

De växter som är allra mest känsliga för köld är gurkväxterna. Står de ute och det kommer en natt med grader under nollan så blir hela plantan till slem och kan inte återhämta sig. Därför försår jag gurkväxterna nu i maj för att kunna plantera ut dem under första hälften av juni om väderprognosen verkar lovande. I värsta fall väntar jag till efter midsommar.

Så här ser det ut när jag sitter på golvet i min odlingsvrå och sår. Jag har allt jag behöver nära till hands, jord, frön, etiketter och penna!
Jag har även sått majs nu. Denna har jag inte heller velat så tidigare då jag hört att majs inte tycker om att bli omplanterad för många gånger och kan i värsta fall dö av det. Även majs är snabbväxande och därför räcker det att så den nu och sedan plantera ut den när plantorna är tillräckligt stora och vädret är varmt.

Helst ett frö per kruka, men några fröpåsar skulle tömmas och då blev det två frön i några krukor.
Det jag sått är:
Slanggurka "Marketmore 76"
Växthusgurka "Flamingo" F1
Kinesisk slanggurka "Soyo Long"
Squash "Atena Polka" F1
Squash "Genovese"
Nakenfröpumpa "Olga"
Spagettipumpa "Vegetable Spagetti"
Sockermajs "Sweet Nugget" F1 (Några frön ur ny påse och några ur en påse med bästföre 2013)

Sådde gjordes för 5 dagar sen så fröna har redan börjat titta upp!

Förutom dessa gurkor så har jag sedan tidigare Äppelgurkan "Lemon" (från frön jag tog själv förra året) på gång och min mamma har sått en Vitgurka där alla frön grodde så jag behöver inte så den själv!
Ett pluggbrätte fullt med äppelgurkan "Lemon" från egentagna frön.
Nu hoppas jag att detta blir stadiga starka plantor så att gurka, squash, pumpa och majs skörden blir stor!

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!