Bär-hörnet

Efter att ha lyssnat på Två odlare emellan och där fått veta att odla.nu gav 20% rabatt på växter om man uppgav en viss rabattkod, så beslutade jag mig för att ge mig själv bärbuskar i morsdagspresent!

Tanken har en tid varit att det hörn av tomten som tidigare innehöll den gamla komposten ska fyllas med bärbuskar längs staketet. För att inrama de nya odlingsbäddarna (har presenterat kålpalatset, men det finns 3 till!).

Här står två nyinköpta plantor av blåbärstry, dock är båda av samma sort då det inte fanns fler att välja på just denna gång. Hoppas att i framtiden kunna skaffa en till sort eftersom jag läst att det blir större skörd om de kan pollineras från annan buske.

I hörnet står ett Jostabär som inte inköptes nu utan som jag fått av en vän!

På andra sidan Jostabäret står det två sorters amerikanska blåbär. En stor lite exklusivare planta som heter Emil och två mindre plantor av sorten North Blue. Emil valdes då samma vän som gav mig Jostabäret sa att den är det godaste av de blåbär hon har (hon har många sorter!). Emil ger inte största bären med de smakar mest likt skogsblåbär.

Lika som med blåbärstry så blir skörden bättre om det finns fler sorter, så då satsade jag på två billiga plantor North Blue. De tre blåbärs plantorna är planterade i gropar fyllda med Rhododendronjord, då de vill ha de surt om fötterna. Blåbärstryn och Jostabäret står bara i den fina kompostjorden som finns på platsen.

Det syns inte i bild men bredvid blåbärstryt står det en taggfri björnbärsbuske (Thornless Evergreen, tror jag), som mår lite tveksamt. Den flyttades förra året från min odlingslott och det tog tid innan jag satte ner den i marken. Den har även skjutit en hel del rotskott som inte är taggfria, dessa klipper jag snabbt bort och försöker nu ta hand om den enda stjälken som är taggfri.

Förutom två plantor blåbärstry och tre plantor blåbär så bestod min morsdagspresent av fyra hallonbuskar (av sorterna Ottawa och Preusen) och en vita vinbär också. Dessa står fortfarande i sina krukor, men ska planteras på semestern!


Eftersom jag satsade mest pengar på blåbärsbusken Emil, då jag gärna vill få mycket av den att äta, så har jag gjort ett litet experiment i att föröka den. Jag har förstått att förökning av blåbär är svårt men har grunnat på en plan som jag nu satt i verket.

Jag har tagit en färsk kvist av pil och satt i en vas med vatten. Jag har även klippt bitar av pil och lagt i vattnet. Detta för att pil har mycket av det rotningshormon som gör att den rotar sig så lätt och som jag tänker att blåbäret kan dra nytta av. Sedan klippte jag två kvistar av de färska skotten på blåbäret Emil, rensade bort de nedersta bladen och skar en liten skåra i stjälken innan jag satte ner dem i vasen.

Sara Bäckmo (Skillnadens trädgård) har precis lagt upp sitt blåbärs experiment på Youtube och då menar hon att en skåra i stjälken främjar rotningen, så då provar jag det också!

Jag återkommer om några veckor i hur experimentet går.

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!