Kålpalatset

Jag gjorde två förkultiveringar av kål under vår-vintern, en inomhus under växtlampa och en som vintersådd i växthuset.

De plantor som grodde inomhus kom upp snabbt och blev rangligare än önskat. Jag provade att plantera ut dessa i sort kärl på den inglasade altanen efter avvänjning för att klara minusgrader, men de överlevde inte.

De plantor som vintersåddes i växthuset grodde långsamt men blev stadiga fina plantor som planterades om en gång i varsin liten kruka eller flera tillsammans i stort odlingtråg. I brist på utrymme så fick de ingen ytterligare omplantering utan nu sattes de ut på friland.

Odlingen är helt ny för i år och består av en urgrävd yta på 1,2x4 meter som sedan fyllts med halvt nedbruten kompost, naturgödsel och sist ett tjockt lager jord (den urrensade jorden från utgrävningen).

Från ena kortsidan uppräknat har jag nu planterat ut:

Röd Brysselkål
Grön Brysselkål
Spetskål
Grönkål
Blomkål
Vit Kålrabbi
Svartkål
Blå Kålrabbi
Broccoli
Samt Kålrot längs med ena långsidan



Då jag har så många fina plantor så har jag helt ignorerat plant och radavstånd. Jag tänker att om allt tar sig fint och inget blir uppätet av ohyra så får jag helt enkelt gallringsskörda!

För att klara av all slags ohyra så har jag vidtagit flera åtgärder. Runt hela odlingsbädden har jag lagt ut snigelpellets, i en förhoppning att sniglarna stannar vid dessa godsaker och låter plantorna vara.
Jag har även inhandlat ett insektsnät för att förhindra kålmal m.fl att komma in till plantorna. Nätet jag köpte skulle vara en sänghimmel till en dubbelsäng och måtten verkade väldigt rymliga enligt beskrivningen på hemsidan där jag beställde. Men jag skulle snarare säga att det räcker till en enkelsäng, vilket betyder att jag nu har täckt halva odlingen med nätet och halva med fiberduk. Ställningen som allt hänger på är tillverkad av långa grenar av pil som är helt döda (vill ju inte att pil rotar sig i grönsakslanden) och silvertejp. Jag valde att behålla den metallcirkeln i nätet som gör det hela till en sänghimmel, vilket nu gör att kålodlingen ser ut som ett palats!



Nu hoppas jag att plantorna roar sig kungligt i palatset och mår gott. Jag ska ge dem gödsel med jämna mellanrum samt försöka med täckodling där jag kommer åt.

Detta är första gången jag odlar kål i någon större skala, så jag är förhoppningsfull inför möjligheterna till stor skörd men även realistisk inför allt som kan gå fel. Jag får helt enkelt utvärdera senare!

/Mia

Kommentarer

  1. Vilket vackert kålpalats. De kålplantor jag fick av dig har fått flytta in i en odlingslåda där jag grävde ner en hink bokashi och en säck naturgödsel blandades med den mullrika jord som redan fanns där. Hittills ingen kålmal... Just nu kör jag med fiberduk spänd över metallställning. Fiberduken ska senare bytas ut mot spetsgardiner, så jag kanske kan kalla det kållusthuset ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!