Ett potatis experiment: del 2

Som en fortsättning på det tidigare inlägget "Ett potatis experiment"  så tänkte berätta om hur mina potatisar har det nu!

Den 26 mars så hade potatisarna jag lagt i tråd för att se om de ville rota sig och skjuta skott, växt så mycket att nu krävdes det någon form av åtgärd.

Till vänster höstpotatis Foxton och till höger sommarpotatis av sorten Orla eller Casablanca
Eftersom trågen som jag använt är genomskinliga så kunde jag se att de var fulla av rötter. Så nu var frågan skulle jag kasta dessa och tänka att experimentet var över eller skulle jag komma på något sätt att fortsätta odla dessa potatisar inomhus, för utomhus var det fortfarande minusgrader.

Jag hämtade fyra stycken 10 liters krukor och använde färggranna Höganäs mattallrikar som krukfat, så såg det lite piffigare ut! Dessa krukor är inköpta i år och ska användas i en ny krukodling i odlingstunneln (återkommer till den senare), men de får göra en första nytta inomhus till potatisarna.

Rötterna under höstpotatis Foxton!
Jag planterade tre potatisar i varje kruka i vanlig planteringsjord. Jag förstår att det är lite mycket i en 10 liters kruka, men tanken är att jag ska kunna gräva ner jordklumpen senare på friland och då får de bättre plats om de inte lyckas ge potatis så här.

Två krukor med höstpotatis Foxton

Två krukor med sommarpotatis
Dessa sorter av potatis skiljer sig mycket i bladverket, höstpotatisen är mörkgrön åt det nästan blåa hållet och sommarpotatisen är grön åt det gula hållet. Vilket är bra då det gör att man inte blandar ihop dem. Krukorna står i ett fönster utan extrabelysning.

För ca en vecka sedan hade blasten blivit väldigt hög i dessa krukor. Så jag fyllde på med mer jord och sen så toppade jag blasten i ena krukan av vardera sortens potatis. Detta för att se om de skulle grena sig likadant som tomater och på så sätt växa lite buskigare.

I går kunde jag se att det fungerade fint att toppa blasten så nu har alla krukor fått blasten kapad!
Så här såg det dock ut innan kapningen.


Nu får de växa vidare och jag kommer fortsätta fylla på med jord i krukorna. Snart kommer jag kunna flytta ut dem på min inglasade altan, då minusgraderna på nätterna verkar vara borta nu. 

Helst skulle jag vilja skörda ur dessa krukor bara för att se om det går att få några knölar på så liten yta och mestadels inomhus, men vi får se hur det artar sig och vad som behöver göras senare.

Jag återkommer igen i detta experiment!

/Mia
(Plantorna blev väldigt snabbt stora fylliga gröna växter att ha i fönstret, så som en billig grön växt så är potatisodling inomhus suveränt!)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Min första varmbänk!

Kallbänk