Rotsaker till hösten och vintern sådda!

För att klara årets odlingsmål med att endast äta grönsaker från trädgården juni-december, så måste jag se till att det finns grönsaker att äta i höst och vinter också.

Förra året sådde jag höstmorötter och palsternackor den 3:e juni. De blev inte så stora men goda och framförallt för få... Jag sådde ca  4 meter orangea höstmorötter och 2 meter gula höstmorötter samt en dubbelrad på 1 meter med palsternackor. Palsternackorna sådde jag med upp till tre frön i varje hål och det var inte så många som tog sig så skörden blev minimal. Anledningen till att jag sådde sån liten yta med palsternackor är att jag har tyckt att palsternacka har varit en "dyr vitmorot", så jag tänkte att jag inte behöver odla så många. Men de hemodlade var ju jättegoda och när jag sen förstod att de kan stå kvar i backen under vintern och skördas vid töväder eller på våren så känns palsternackan ännu mer värdefull att ha i sin trädgård.

I år är planen att så tidigt på gödslad yta och i stora mängder och detta är nu gjort denna helg!

Rotsaker till hösten/vintern sådda, vattnade och täckta med fiberduk!

En yta på ca 4 * 1 meter gödslades med att gräva ner bokashikompost blandad med löv från i vintras.

Gödslad och krattad yta redo att sås!

Sedan kom jag fram till att jag får plats med 4 rader med höstmorötter och en dubbelrad med palsternackor. Varje rad är ca 4 meter lång.
Fåror till sådd av höstmorot
Hål i två rader för att så palsternackor i kluster om 5 frön
De höstmorötter som odlas i år är:
St. Valéry (två rader)
Rothild
Jaune du Douds (gul)


Palsternackor (halva raden av vardera sort):
F1 Gladiator
White Gem

Morots fröna försökte jag strössla glest i varje rad, men det blev inte så glest som jag först tänkte. Blir nog till att gallra lite senare på säsongen. Men det gör inget för jag använder gärna morotsblast till växtfärgning och då kan jag använda det jag gallrar till det!

Palsternacksfröna är sådda i kluster med 5 frön i varje hål, då tänker jag att jag har säkrat att få åtminstone två palsternackor i varje kluster.

Så för att summera så har jag nu sått 8 meter palsternacka och 16 meter höstmorot ca en och en halv månad tidigare än förra året, trots denna sena vår. Nu är det bara att hålla tummarna att det gror och sen vattna och gödsla och till sist äta!

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!