Kallbänk

I februari så satte jag ut min enda pallkrage i odlingslandet på frusen till och med snötäckt mark. Jag hällde i lite hästgödsel kvar från förra året samt en hink Bokashi kompost, sedan toppade jag allt med en påse trädgårdsjord. Sedan gick jag in i vår verkstad och snickrade till ett lock till pallkragen av spillvirke och byggplast. Sedan lade jag locket på pallkragen (kallbänken klar!) och väntade på att jorden skulle tina och att klimatet i kallbänken skulle bli behagligt.

Den 16 mars så bestämde jag mig för att det var dags att fylla kallbänken med sättvitlök och fröer.


Jag hann aldrig köpa någon sättvitlök i höstas, så för att iallafall kunna äta färsk vitlök under sommar och höst så köpte jag en påse med 5 vitlökar och satte alla klyftor i ca en tredje del av kallbänken (vänstra sidan). Jag tänker att jag gallringsskördar under säsongen!

Sedan sådde jag (från vänster till höger):
Sockerärt "Norli"
Rädisa "French Breakfast 2"
Spenat "Palco"
En till rad av Rädisan
Sommar morot "Laguna"


Nu har hela raderna av rädisa grott, samt att två spenat och en sockerärta har titta upp!

Bilderna är tagna i kvällningen 170406

Det är så spännande att varje dag titta under locket och se vad mer som tittat upp. I hopp om att få milda fina rädisor så vattnar jag kallbänken ofta. Förhoppningen är att kunna bjuda mina gäster på rädisor på valborgsmässoafton, om inte annat så kan man säkert få smaka på lite blast!

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Min första varmbänk!