Köksfönstret!

I vanliga fall så innehåller mitt köksfönster sorgliga pelargoner under vinter och vår. Jag lyckas aldrig klippa ner pelargonerna och ställa undan dem under vintern för vila, utan de får bli gängliga och fåbladiga i köksfönstret.

Men i år så har jag under ca en månads tid möts av en helt annan typ av köksfönster! Det svämmar snart över av blommande gurkplantor, kraftiga kruktomater, basilika och chiliplantor som är fulla med knoppar!
Fyra tomater och en gurka

I lådan i mitten samsas chilli "Padron", "Pretty in purple" och Basilika

Snart slår Chilin "Pretty in purple" ut.

Äppelgurkan "Lemon" får nya blommor varje dag nu.

Kruktomaten "Vilma" har nu visat de första klasarna av knoppar.

Allt detta är tack vare att jag började så inne redan i januari. Experimentsådd av gurka och pumpa samt första sådderna av tomat och chili gjordes då. Nu väntar jag med spänning på att se om det utvecklas någon gurka, jag ska pensla runt i blommorna för att hjälpa till med pollineringen. Tomaterna litar jag på att de förr eller senare ger frukt, känner mig trygg med "Vilma".
Sådd i pluggbrätte 25 januari

Omplantering till näringsrik jord 11 februari


Då växer det så det knakar, denna bild är från 15 februari

De två största plantorna planterades i riktig kruka 24 februari
 Jag hoppas kunna återkomma senare med bilder på köksfönstrets skörd!

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!