Odlingstunneln inför sensommar och höst

Växtkraften i odlingstunneln har varit enorm. Tomater och Kapkrusbär har bott i tunneln sedan slutet av maj, och det hänger frukter överallt. Gurkorna planterades ut några veckor senare och den kalla starten på sommaren har inte varit gynnsam för dem. Men nu börjar gurkorna komma ikapp!

Alla större plantor är satta längs tunnelns vägg och i odlingsbäddarna innanför så har jag odlat andra grönsaker.   Vintersådd sallat och sommarmorot har vuxit fint och är uppätet eller bortrensat nu. Vintersådd salladslök och kinesisk gräslök står fortfarande kvar, även purjolök som är i minsta laget men jag ger inte upp på den än! Vårsådder av portlak och nyzeeländskspenat står i tunneln. Jag provade att plantera ut spenat i tunneln i våras men den gick snabbt i blom.

I våras när det mesta planterades ut i tunneln så funderade jag på hur jag skulle kunna hjälpa till att locka in insekter i tunneln som skulle sköta pollineringen. Eftersom jag bara vill ha ätbara växter i mina grönsaksland så kom jag på den geniala idéen att odla krasse längs med gångens kanter. Jag valde två sorter, en busk och en slingerkrasse som skulle hålla sig låga. Jag satte ett frö var 20 cm varannan busk och slinger, i tanken att detta blir en liten nätt kant av gullig krasse. Dessa frön växte så bra att de tog över halva tunneln! Så nu har jag flyttat ut flera stora plantor för att göra plats till sensommarens och höstens odlingar.

Före flytt av krasse.

Efter flytt av krasse!

Det jag planterat ut nu är små plantor av sallat och kål som jag försått i mina pluggbrätten i början av juli. I tunneln har jag satt:

Bindsallat "Little gem"
Bindsallat "Intred"
Bindsallat "Rouge d'hiver"
Pak choi
Kinesisk salladskål
Grönkål "Red Russian"
Vinterportlak
Krusbladig persilja

Little Gem och Intred

Red Russian

Vinterportlak och morot

Krusblads persilja

Pak Choi och Kinesisk salladskål

Dessa grönsaker är tänkta att kunna ätas nu under sensommaren och hösten. För att inte få alla småplantor uppätna så har jag strött ut lite snigelpellets där jag tidigare sett och tagit sniglar. I augusti kommer jag att fylla pluggbrättena med fröer för de grönsaker som vi kan äta sen höst och vinter. Hur jag planerar inför vintern berättar jag i ett annat inlägg!

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!