Rotfruktslandet

 I slutet av maj så blev äntligen rotsakslandet färdig grävt. Bädden ligger bredvid kålpalatset som visats tidigare och är ca 1,20 * 4 meter. Jag har grävt ur hela bädden, sållat bort grässvålen. I botten ligger ett tjockt lager löv och sedan ett tunt lager naturgödsel från påse och sen den sållade jorden på toppen. Min förhoppning är att rotsakerna ska kunna leta sig nedåt i denna massa och bilda fina rötter. Det kanske inte blir de längsta morötterna men de borde kunna bli 15 cm, men vi får se!

Rotsakslandet krattat och fint!
 I rotsaksbädden sådde och planterade jag den 2 juni i rännor fyllda med planteringsjord:

  • Palsternacka F1 "Gladiator" 2 rader
  • Höstmorot orange "St. Valéry" 4 rader
  • Höstmorot gul "Jaune du Doubs" 2 rader
  • Sommarmorot "Laguna" F1 4 rader
  • Gulbeta "Burpees Golden" 2 rader
  • Polkabeta 2 rader
  • Rödbeta "Boro" F1 2 rader
  • Rödbeta "Bull's blood" 2 rader
Jag förodlade några frön av alla sorters betor i pluggbrätte några veckor innan direktsådden, dessa blev lite rangliga men planterades ut samtidigt som direktsådden.

En långsida och en kortsida är kantad av förodlade plantor av Rotselleri "Prinz" ca 25 plantor. Dessa såddes i februari och har planterats om 1.2 gånger innan utplantering.

Sådden täcktes med fiberduk så att klimatet skulle vara fuktigt och skyddat.170602

Morötterna 170615
Morötterna 170620
Betorna 170620
Idag så har gräsmattan blivit klippt och då har jag passat på att täcka mellan raderna i rotsakslandet. Plantorna har blivit så pass stora nu att det är viktigt att de har både näring och fukt. Ett täcke av gräsklipp kan förse plantorna med detta. Att förse plantorna på friland med vatten på andra sätt än att vattna är av stor vikt i år då det råder vattenbrist i stort sätt hela landet. Så jag vill verkligen ta vara på allt gräsklipp jag kommer över!

Innan gräsklippet lades på så har jag rensat noga mellan raderna!



Rotsellerin har fått gräsklipp en gång tidigare vilket ligger torkat runt roten nu, men se så fint den växer!
Nu är hela bädden täckt av gräsklipp
Hela bädden blev som kamoflerad eftersom täcket och den nyklippta gräsmattan bredvid har samma färg. Men snart så gulnar det klippta gräset och då kommer rotsakslandet synas igen!

Allt växer fint, utom palsternackan där bara ca hälften av fröerna grodde, nästa år ska jag så palsternackan i en långrad istället för i grupper om ca 4 frön. Det är försent nu att bättra på raderna med nya frön.

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!