Frösådd i växthuset på vintern

Jag har sedan tidigare hört talas om höstsådd, då man petar ner frön i jorden som sedan ligger snällt och väntar tills våren är lagom varm och då vakna till liv. Detta har jag velat prova i flera år men på något sätt har hösten hunnit bli vinter innan jag hunnit få några frön i jorden.

Men nu har jag förstått att bara för att det blivit vinter så behöver det inte vara för sent. Speciellt inne i ett växthus! Så efter att ha läst på lite och gått igenom fröpåsarna så har jag i januari sått dessa grönsaker i mitt växthus:

Dill - Tetra
Persilja - Gigante d'Italia
Morot (orange och gul) - Laguna och Jaune du Doubs
Spenat - Palco
Vintersallat - Baron

Då detta inte var planerat så hade jag ingen uppvärmd jord på lager inomhus, utan jag åkte till vår närmast alltiallo-butik och köpte tre påsar trädgårdsjord, sen satte jag igång.

Så här såg det ut utomhus dagen då jag sådde

Det var några minusgrader ute, men i växthuset var det betydligt varmare, speciellt när solen tittade fram. Att få sätta händerna i ljummen jord var underbart, så alla tre säckarna ströddes ut över de frusna odlingsbäddarna i växthuset. Då jag inte vet när frösådderna kommer vara färdiga för skörd så har jag valt att så med stora radavstånd. Då kan jag gräva ner tomat och gurkplantor mellan raderna om de skulle behöva samsas i växthuset samtidigt.

Planering av sådden




Då alla frön kommit i jorden var det dags att börja bära in snö, hela ytan skulle nämligen täckas med snö. Detta för att hålla sådden kall så att den inte gror för tidigt, men framför allt ska snön smälta när värmen kommer och ge vatten till fröerna när de ska gro.

Här är hela arbetet med vintersådden klart!
Cirka en vecka senare hade det varit några varma dagar och snön i växthuset började försvinna. Då var det bara att gå ut och bära in ny snö i växthuset! Nu har det varit kallt en längre tid, så det har inte behövs fyllas på något mer. Kommer vi bara förbi februari utan att fröna gror så kommer jag inte lägga på mer snö.

Jag återkommer med mer info om vintersådden då det hänt något!

/Mia



Kommentarer

  1. Så inspirerande Mia….jag gick in i vårt växthus häromdagen och längtade….undrar om man kan så luktärter så här tidigt så de blommar när de ska och inte i September !! Har du läst boken av Sara Bäckmo ?

    SvaraRadera
  2. Vad spännande att odla mitt i vintern. Lycka till - ska bli så kul att se resultatet och är redan nu roligt att läsa din blogg.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Min första varmbänk!

Kallbänk