Ny yta i växthuset

Jag insåg denna vecka att jag skulle kunna förså en hel del grönsaker i växthuset om jag bara hade en bänk/hylla att förvara dem på. Jag behöver skapa en yta i växthuset på en annan höjd, vilket vore smart då mitt växthus är så litet. I marken har jag ju vintersått redan så där är det upptaget.

Efter lite letande på internet så hittade jag på IKEA bockarna LERBERG som är i metall för 60:-/st styck. Jag ville ha en billig lösning, men helst inte obehandlat trä, vilket de andra firmornas bockar i samma prisklass är. Väl på IKEA så hittade jag skomattan BAGGMUCK för 25:-/st, vilket är en plastbricka med kant för blöta skor. Men för mig är det nu stora odlingsbrickor för att samla upp vatten och smuts vid frösådder.

Så här gick uppgraderingen av växthuset till:

Så här såg växthuset ut när jag började
Nu är bockarna på plats!
En stor anledning till att jag valde dessa bockar förutom att de är i metall och billiga, är att de är tunna i sin design, de skuggar minimalt det som finns under bänken.

Jag hittade ingen hel skiva att lägga på bockarna, men två plankor (spillbitar hemma) som jag kapade till 160 cm blev ett bra underrede till skomattorna.

Plankor istället för skiva
Klart!
All snö i växthuset har inte smält än vilket visar att det fortfarande är hårt underlag för bockarna. När det tinat så kommer jag trycka ner bockarna i jorden lite för att bänken ska bli rak/vågrät.

Totalt kostade denna bänk mig 170:- plankorna räknar jag inte då de var spillbitar och ingen stor kostnad ens om jag behövt köpa plankorna nya.

Nu återstår bara att lista ut vad som ska sås och när.

/Mia



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Min första varmbänk!

Kallbänk