Starten - Varför?

Jag bor i ett 70-tals hus tillsammans med min sambo och vår son på ca 3 år. Huset är beläget ca 4 mil utanför Uppsala i odlingszon 4. Min tomt är på strax under 1000 kvm. Vi har bott här i snart 1,5 år. Tidigare bodde vi i lägenhet i Uppsala och då hade jag odlingslott i ca 10 år.


Varför denna blogg?


Nu när vi bott här en tid så har mina planer för trädgården börjat ta form, och jag är nu redo att ta mig an 2017 som ett händelserikt år i min trädgård. Bloggen är tänkt som en anslagstavla och ett bollplank för mig och mina idéer. Här kommer jag skriva om det som går bra, men även det som inte lyckas eller blir annorlunda. Jag kommer börja att arbeta med text och foto och senare lägga till film om jag får tekniken att samarbeta med mig!


Lite om förutsättningarna i min trädgård

Tomten är belägen i zon 4, men på skyddade ställen på tomtens framsida, i söderläge, räknar jag det som zon 3. Där är jag i alla fall inte rädd att testa växter som är zon 3! Tomten är bredast vid husets gavlar, dvs i öster och i väst. Förra året byggde jag ett odlingsområde på ca 30 kvm med en sarg i trä runt. I denna sarg finns påbörjade odlingsbäddar samt ett växthus på 5 kvm. Läge: sydöst.

 Så här ser det ut februari 2017

Det anlades också ett hallonland under sensommaren 2016, med tio plantor varav två är hösthallon,
Bild från då landet var nyplanterat augusti 2016

Jag tror jag nöjer med detta som presentation av min trädgård just nu, i takt med att mina planer kommer presenteras så kommer resten av trädgården visas.

/Mia



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Min första varmbänk!

Kallbänk