Målet 2017

Målet med min trädgård detta år är att kunna skörda så mycket grönsaker från egen trädgård att det gör skillnad i köket.

För att uppnå detta så kommer köksträdgården på ca 30 kvm att få sällskap av ytterligare odlingsyta på ca 20 kvm på andra sidan huset. Där låg tidigare komposten på tomten, så jag tror på goda möjligheter att skapa bra jord där med inte allt för stora medel.

Trädgården kommer få en stor blomrabatt längs staketet på framsidan, där jag också tänker odla "snygga" grönsaker mellan perennerna. Så som rödbeta och mangold med röd blast samt lila kålrabbi.

De stora odlingsbäddarna för grönsaker ska täckodlas, för jag vill att trädgården ska vara så lättskött som möjligt under säsongen. Då jag har mördarsniglar i massor så kommer detta att bli en utmaning, men jag är redo med snigelpellets att börja strö ut redan i påsk (då såg jag de första sniglarna förra året) samt att jag plockar dem flitigt varje kväll.

Årets stora frö inköp är gjort från Impecta och har redan anlänt. Årets fröer tillsammans med äldre fröpåsar och egen tagna frön så är planen att så ca 60 sorters grönsaker i trädgården. Jag ska förså så mycket jag kan för att kunna sätta ut starka plantor i täckodlingen, i hopp om att detta också ger ett lite försprång till sniglarna.

Detta mål kan även ses mer som en önskan, då jag inte kommer klandra mig själv för det som inte blir av eller misslyckas, utan jag kommer glädjas åt det som blir gjort och bra och ta lärdom av allt!

Jag har nu under vintern inspirerats av Skillnadens Trädgård och Farbror Grön, som driver bloggar och Youtube-kanaler. Både i text, film och podcast så har jag snappat upp tips och idéer som jag ska prova eller tänka på under året. Rekommenderas varmt.

/Mia

Kommentarer

  1. Det ska bli roligt att följa dina tankar och jag hoppas att få inspireras av dig.
    En undran är hur kålrabbi och mangold klarar mördarsniglarna. Ett tips där är att ha en sax stående i en burk snigelpellets eftersom sniglarna även äter varandra sedan de är döda.
    Micke.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Min första varmbänk!

Kallbänk