Potatis

Då min grönsaksodling kommer att utökas med fyra stora odlingsbäddar, där växelbruk kommer vara lätt att följa, så kan jag odla en större mängd potatis i år.

Jag har införskaffa fyra sorters potatis, här presenteras de:

Timo: En mycket tidig potatis som är ok med att sättas i kall jord.

Casablanca (organic): Årets fritidsodlarpotatis 2017, tidig.

Orla (organic): Tidig, bra att lagra.

Foxton (organic): Höst/vinter potatis.

För att undvika eventuella problem med bladmögel och andra potatissjukdomar, så har jag förstått att det är bra att förrota sin potatis innan den sätts ut. Samt att det ger tidigare skörd!

Min plan är att plantera ut sorten Timo redan vid sista april, så därför har jag lagt potatisarna på ett lager jord idag, så får vi se om de vill bilda rötter och blast.

Tråget jag använt är det plasttråg som man köper större mängder kött i på Ica.
De andra sorterna kommer jag förrota i början av april, och sen plantera ut i mitten av maj.

/Mia


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!