Vintersådd av kål

För nästan en vecka sedan satte jag ut sådder av olika kålsorter i växthuset. Tanken är att de ska gro fint där när de tycker att temperaturen är rätt och sedan planteras om eller planteras ut på friland.





Som bilderna ovan visar så sattes lådorna med sådda frön ut på den nybyggda bänken i växthuset och täcktes med snö. Jag passade även på att slänga på lite mer snö på sådderna i marken som ännu inte tittat upp. Sen gick det ett dygn och all snö smälte bort då det blev plusgrader ute. Så jag har hällt bort överflödigt vatten och lagt på en ny omgång snö. Denna har nu också smält bort, men eftersom vi kommit in i mars så tänker jag inte lägga på mer snö, utan ska istället lägga på fiberduk över alla sådder under tiden då det fortfarande är riktigt kallt på natten.

Oavsett om det gror eller ej så ska jag redogöra för vad jag har sått. I plastlådor som man får tomater och champinjoner i från affären har jag grundat med ungefär halva lådan grönsaksjord(extra gödslad planteringsjord från Hasselfors) och sedan såjord i resten av lådan där fröna ligger.


Jag har sått fröna i rader i lådorna för att få plats med många sorter och sedan lätt kunna skilja dem åt då det finns mellanrum mellan raderna.

Dessa sorter av kål har jag sått:

Kålrot "Brora"
Blomkål "Eaarly Snowball X"
Kålrabbi "Wiener Blå"
Kålrabbi "Wiener Vit" (gammal påse, bäst före dec 2012)
Savoykål "Vertus 2"(gammal påse, bäst före sept 2010)
Spetskål "Flower of Spring"(gammal påse, bäst före sept 2009)
Pak Choi F1 "Joi Choi"
Brysselkål "Red ball"
Brysselkål "Long Island"
Svartkål "Nero di Toscana"
Grönkål "Dwarf Green Curled"

För att vara på den säkra sidan så kommer jag att så samma sorter även inomhus under mars, ifall inte vintersådden i växthuset fungerar. Det blir spännande att utvärdera vilket ställe som gav finast plantor. Återkommer när något hänt!

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!