Sparris!!!

I början av mars sådde jag 97 sparris frön av sorten "Mary Washington" (hela påsen!). För knappt två veckor sedan så började de titta upp!

Först kom det upp de minimalaste sparrisar man kan tänka sig, som ändå såg ut som riktiga sparrisar. De hade platsat på tallriken i dockskåpet! Sen har dessa små sparrisar växt sig långa och nu har de fällt ut sina dill-lika plymer, som en liten nyplanterad skog i pluggbrättet. Enligt dagens räkning så har 73 frön grott.


De är så smala att de är svåra att fånga på bild.
När det blivit lite mer stabil värme inne på mina inglasade altaner så ska jag plantera om dessa plantor en i varje kruka och ställa ut, så får vi se vilka som är fina att gräva ner i blomsterrabatterna i höst.

Då risken är stor att jag kommer att få långt fler plantor än jag behöver, så känns det betryggande att vänner och familj har erbjudit sig att kunna ta några plantor om det blir över!

/Mia

Kommentarer

  1. Svar
    1. Det finns ett till inlägg om Sparrisplantorna i oktober 2017 då de planterades ut på friland. Jag kommer även berätta om hur plantorna mår i år då jag förhoppningsvis får se dem när våren kommer! Jag håller tummarna för att de överlevt vintern!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!