Sådd inomhus - Mars del 1

För knappt en vecka sedan gjorde jag en stor omgång av sådder inomhus. Denna gång har jag sått i två nya pluggbrätten, ett med 96 celler och ett med 150 celler. Pluggbrättena står på varsin bricka med en bevattningsmatta på. Så att jag på ett effektivt sätt ska kunna vattna sådderna underifrån.

Varje cell är till ca hälften fylld med Hasselfors grönsaksjord och till hälften med såjord. På detta sätt hoppas jag att det finns tillräckligt med näring för varje planta så att jag inte behöver skola om plantorna innan april.

De kålsorter jag sådde tidigare som vintersådd och som står och väntar på värme i växthuset har jag även sått inomhus i denna omgång. Här är dessa sorter:

Kålrot "Brora"
Blomkål "Eaarly Snowball X"
Kålrabbi "Wiener Blå"
Kålrabbi "Wiener Vit" (gammal påse, bäst före dec 2012)
Savoykål "Vertus 2"(gammal påse, bäst före sept 2010)
Spetskål "Flower of Spring"(gammal påse, bäst före sept 2009)
Pak Choi F1 "Joi Choi"
Brysselkål "Red ball"
Brysselkål "Long Island"
Svartkål "Nero di Toscana"
Grönkål "Dwarf Green Curled"

Dessutom har jag sått:

Bifftomat "Brandywine"
Växthustomat " Moneymaker"
Bifftomat "Ananas" (egentagna frön från 2016)
Bifftomat "Buffalosteak" (egentagna frön från 2016)
Vinbärstomat
Salladslök "Parade"
Bindsallat "Little Gem"
Nyzeeländsk Spenat
Trädgårdsportlak "Gul"
Broccoli "Ramoso Calabrese"
Kinesisk Gräslök
Kapkrusbär (från Impecta)

Alla sorter ovan har såtts i mindre mängd


Sedan har jag sått en hel påse med: Sparris "Mary Washington"

Förhoppningen är att kunna få tillräckligt många fina plantor så att jag ska kunna skörda ordentligt om ca 3 år. Då man ska lägga fröna i blöt i två dygn innan sådd, så bestämde jag mig för att så hela påsen, vilket skulle vara ca 75 frön. Nu när alla frön är i jord och blivit räknade så kom jag fram till att det var 97 frön i påsen! Detta får bli ett "Sparris-experiment", antingen så kommer jag inom kort ha hela huset och sedan trädgården fullt av sparrisplantor, eller så kommer det bli total flopp och jag får lägga en slant varje är på färdiga plantor tills jag har tillräckligt många plantor i min trädgård. 

Planen är att plantera sparrisen i de perenna blomsterrabatterna, så att jag kan skörda på försommaren och sedan njuta av de dill-lika plymerna bland blommorna resten av säsongen.


Så här ser det ut ca en vecka efter sådd!

Vi får se hur det går, jag återkommer!

/Mia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett potatis experiment

Kallbänk

Min första varmbänk!